Meillä on aloitettu kevään pesinnät, mutta raportointi tosin hieman laahaa, blogissa on juttua kuitenkin.
Pesinnät on laitettu aluilleen jo sen verran aikaa sitten, että Sadien ja Steven ensimmäinen ja ainoa poikanen jopa kuoriutui, mutta se ei selvinnyt.
Ainoan hedelmöittyneen munan laskettuaika oli siis arvioitu 11 - 12 päivän tienoille ja jo 10 päivä olin huomaavinani pienen harmaan pisteen munan kuoressa, ensimmäinen merkki kuoriutumisen alkamisesta. Torstaina eli 11 päivän aamuna, harmaa alue oli 3 osan munaa peittävä alue, josta päättelin poikasen rikkoneen ilmapussin - tämä kuuluu siis normaaliin kuoriutumisprosessiin, mutta en tiedä onko termi oikea. Tämän jälkeen kuitenkin toiminta hidastui. Yleensä kuoriutuminen tapahtuu niin nopeasti, ettei eri vaiheita edes ehdi näkemään, ja tämä onkin ensimmäinen kerta kun näin pisteen tai ilmasäkin ja sen takia tosiaan osasin alkaa myös epäilemään ettei kaikki sujukaan niin kuin pitää.
Torstai illasta kuulin munasta piipitystä ja pohdin itsekseni, olisiko nyt aika jo puuttua kuoriutumiseen, mutta pelkäsin siinä olevan liian suuret riskit. Jätin siis poikasen selviytymään itse ja menin nukkumaan... Perjantaina, 12 päivän aamusta pöntössä oli kuitenkin enää kuollut pikkuinen. Se oli päässyt itse ulos kuorestaan eikä siinä ollut näkyviä vaurioita, mutta se oli edelleen ohuella säikeellä kiinni ruskuaispussissa, tai sen jäämissä, joka oli tarrautuneena pieneen palaseen munankuorta.
Ehkä Sadie sitten katsoi ettei poikanen ole ok, kun sillä roikkuu palasia vatsasta tai poikanen oli itse kuoriutumisesta niin väsynyt ettei ollut jaksanut kerjätä ruokaa. En tiedä olisinko itsekään osannut niin pientä auttaa vaikka olisin ollut ajoissa paikalla...
Sadie on nyt aloittanut uuden kierroksen, aivan omatoimisesti. Omatoimisesti siten, etten ollut ottanut edellisen kierroksen munia vielä pois ja poikasen kuolemasta oli mennyt vain 2 päivää, kun Sadie teki jo uuden munan. Tarkoitus oli siis muutenkin antaa niiden jäädä toiselle kierrokselle mikäli poikasia ei olisi tullut, joten olen sitten poistanut tyhjät munat ja toivon että kaikki sujuisi nyt hyvin. Edellisessä pesinnässä en nähnyt kuin yhden hätäisen parittelun, mutta tällä kertaa Sadie on ollut selkeästi innokkaampi myös parittelemaan.
Yläkerran lentoparvessa on Chiara valitettavasti ehtinyt tehdä kaksi munaa lattialle ja yhden ruokakuppiin, kuitenkaan niitä hautomatta. Kaksi näistä munista olen nyt siirtänyt Sadielle, ensimmäisen jo viime viikosta ja se on nyt valaistu hedelmöittyneeksi.
Kaikki ei tosiaan aina mene aivan suunnitelmien mukaan... ja tietenkin sitä miettii, olisiko poikasen saattanut pelastaa omin avuin.