Terve! Minulla ja aviomiehellä oli eräässä vaiheessa kauluskaija (nimeltä Simo!) ja olinkin tänne rekisteröitynyt mutta en muistanut tietojani eikä sähköpostiani löytynyt tietokannasta joten teinpäs uuden tilin
Simo parka kuoli täysin yllättäen, en nyt sitä tarinaa lähde kertomaan ettei tule paha mieli. Kuitenkin sen verran voin sanoa että eläinlääkärin mukaan sen sisäelimet olivat "epämuodostuneet" ja paikka mistä me hankimme sen painostikin meitä sen hankitaan; olen sitemmin oppinut että tämä on iso punainen hälytysmerkki. Kasvattajan / eläinkaupan ei ikinä tulisi painostaa ketään lemmikin hankintaan. Onneksi paikka josta sen hankimme on lopettanut toimintansa.
Nyt kuitenkin on uusi tulokas tiedossa - heti Simon pois lähdettyä emme hankineet uuta tulokasta koska se ei vain tuntunut oikealta. Nyt on kuitenkin tullut aika hankkia uusi tipunen perheeseen; onneksi meillä on paljon leluja, orsia ja häkki jo olemassa. Tulokas olisi neitokakadu.
Kysymykseni liityykin lamppuihin. Meillä on nuudeli, eli viljakäärme jolla on tietenkin oma lamppu antamassa UV säteilyä ja valoa. Kuulemma lamput jotka on tarkoitettu matelijoille ovat liian kirkkaita linnuille, erityisesti kuulemma tekevät haittaa niiden herkille silmille joten aiomme peittää lampun (terraario on lattialla joten lamppu varmasti osuisi linnun silmään) mutta kysymykseni on ehkä hieman outo: kannattaako lamppu peittää aivan kokonaan niin ettei valoakaan pahemmin menisi kuin itse terraarioon, vai riittääkö että itse se kirkas lamppu on peitettynä niin että valo kuitenkin tulisi sieltä esiin (eli näköeste joka varmistaisi ettei lamppu näy linnulle)? Jos taas tämä riittää, niin pitääkö erikseen olla lintulamppu?
Kiitokset vastauksesta!