Mielellään kuulisin kokemuksia ja mietteitä seuraavasta: onko sinun mielestäsi linnuille parempi olla lintuhuoneessa vai olohuoneessa häkissä? Itse olen ihan kahden vaiheilla, sillä molemmissa on puolensa ja puolensa: huone olisi tilavampi kuin häkki, mutta huone on niin eristyksissä niin linnun kuin ihmisen puolesta. Itse koen, että saan linnuista enemmän iloa, kun ne ovat ihmisten kanssa samoissa tiloissa myös häkissään ollessaan. Toisaalta, olohuoneessa lintu ei saa välttämättä ansaitsemaansa rauhaa iltaisin, jos ihmiset valvoo myöhempään, saati jos on vieraita myöhään.
Paras olisi mielestäni linnuilla tila, jossa niillä on huone, josta pääsee luukun kautta olohuoneen puolella olevaan häkkiin. Tällöin ne voivat olla häkissä sosiaalisemmin kuin seinän takana huoneessa, siis silloin kun ei voi pitää vapaana. Illaksi linnun voisi laittaa vain huoneen puolelle omaan rauhaansa. Tällainen saattaa vaatia kuitenkin jopa remonttia. Toinen vaihtoehto kesyillä linnuilla on se, että niillä olisi kaksi elintilaa: häkki olohuoneessa, ja oma iso huone/lintutalo jossain muualla, johon lintu kuljetettaisi esim. työpäivän, iltabileiden ja yön ajaksi. Tällöinkin ongelmaksi voi muodostua se, että lintu osaa ennakoida sen, koska se ollaan viemässä pois, ja ihmisrakas lintu saattaisi alkaa välttelemään tätä: pois vieminen tarkoittaisi, että kontakti ihmiseen katkeaa.
Tarkoitus ei ole siis pitää lintuja aina häkissä/huoneessa. On vain välillä tilanteita, joissa lintua ei kannata ottaa vapaaksi, mutta silti mielellään seurailee sen touhuja tai seurustelee kaltereiden läpi. Tämä esimerkiksi jos lintu ei palaa kovin sujuvasti takaisin häkkiinsä, ja ihminen on kotona vain rajallisen aikaa tuolloin.