Tervetuloa, Vieras
Käyttäjätunnus: Salasana: Muista minut
  • Sivu:
  • 1

AIHE:

Olohuonehäkki vai lintuhuone? 5 vuotta 8 kuukautta sitten #506

• Lintunen
  • Lintunen hahmo Kirjoittaja
  • Poissa
  • Administrator
  • Administrator
  • Vastaanotettu kiitos 41
Mielellään kuulisin kokemuksia ja mietteitä seuraavasta: onko sinun mielestäsi linnuille parempi olla lintuhuoneessa vai olohuoneessa häkissä? Itse olen ihan kahden vaiheilla, sillä molemmissa on puolensa ja puolensa: huone olisi tilavampi kuin häkki, mutta huone on niin eristyksissä niin linnun kuin ihmisen puolesta. Itse koen, että saan linnuista enemmän iloa, kun ne ovat ihmisten kanssa samoissa tiloissa myös häkissään ollessaan. Toisaalta, olohuoneessa lintu ei saa välttämättä ansaitsemaansa rauhaa iltaisin, jos ihmiset valvoo myöhempään, saati jos on vieraita myöhään.

Paras olisi mielestäni linnuilla tila, jossa niillä on huone, josta pääsee luukun kautta olohuoneen puolella olevaan häkkiin. Tällöin ne voivat olla häkissä sosiaalisemmin kuin seinän takana huoneessa, siis silloin kun ei voi pitää vapaana. Illaksi linnun voisi laittaa vain huoneen puolelle omaan rauhaansa. Tällainen saattaa vaatia kuitenkin jopa remonttia. Toinen vaihtoehto kesyillä linnuilla on se, että niillä olisi kaksi elintilaa: häkki olohuoneessa, ja oma iso huone/lintutalo jossain muualla, johon lintu kuljetettaisi esim. työpäivän, iltabileiden ja yön ajaksi. Tällöinkin ongelmaksi voi muodostua se, että lintu osaa ennakoida sen, koska se ollaan viemässä pois, ja ihmisrakas lintu saattaisi alkaa välttelemään tätä: pois vieminen tarkoittaisi, että kontakti ihmiseen katkeaa.

Tarkoitus ei ole siis pitää lintuja aina häkissä/huoneessa. On vain välillä tilanteita, joissa lintua ei kannata ottaa vapaaksi, mutta silti mielellään seurailee sen touhuja tai seurustelee kaltereiden läpi. Tämä esimerkiksi jos lintu ei palaa kovin sujuvasti takaisin häkkiinsä, ja ihminen on kotona vain rajallisen aikaa tuolloin.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

Olohuonehäkki vai lintuhuone? 5 vuotta 8 kuukautta sitten #507

• Pirjo
  • Pirjo hahmo
  • Poissa
  • Senior Member
  • Senior Member
  • Vastaanotettu kiitos 9
Lintuhuoneesta en osaa sanoa kun sellaista ei ole ollut, ideasi lintuhuoneen ja olohuonehäkin yhdistelmästä on hyvä ja olen miettinyt sellaista. Joutuisin kyllä uhraamaan toisen vaatehuoneeni ja hankkimaan ison (=tähtitieteellisen hintaisen) tilajärjestelmäkaapiston sen tilalle, se on jarruttanut tehokkaasti ideani toteuttamista.
Muilta osin tämä mielestäni riippuu lintujen määrästä ja laadusta, pesivä vähän isompi lintupari vaatisi kyllä huoneen, samoin suuri määrä mitä lintuja hyvänsä jo ihan hygieniasyistä. Pölyn ja roskan määrä on silloin jo niin pökerryttävä että se olisi hyvä rajata omaan tilaansa.
Pienemmät linnut joiden häkki on vielä jotakuinkin järjellisen kokoinen sopii mainiosti olohuoneeseen, ihmiset saavat katsella lintuja ja seurustella niiden kanssa ja kyllä, linnutkin saavat seurailla ihmisten touhuja ja halutessaan viettää aikaa ihmisten lähellä. Mikäli tilaa on tarpeeksi kahdelle olohuoneelle niin linnut voi majoittaa siihen rauhallisempaan jossa lueskellaan tms. ja viihdelaitteet toiseen olohuoneeseen jossa voi katsella telkkaria tai lapset riehua myöhempäänkin illalla.
Muistuttaisin vielä etteivät linnut lasia ole, luonnossa meluisissa parvissa asustavat neitokakadut ja undulaatit viihtyvät hyvin olohuoneessa ihmisten, muiden lemmikkien sekä viihdelaitteiden lähettyvillä.
Aratkin linnut oppivat ainakin hyväksymään ihmisten läsnäolon sekä jollakin lailla pitämään ihmisiä parven ulkojäseninä kun ne ovat keskellä kaikkea arjen touhua.
Minulla on ollut sekä undulaatteja että nämä nykyiset neitokakadut olohuonelintuina, undulaatit myös pesivät olohuoneessa. Voisin kuvitella sen kirkunan jos niitä yrittäisi viedä pois telkkarin ja musiikkilaitteiden kuuntelu- ja katseluetäisyydeltä, ne myös kutsuvat minua tai vapaana ollessaan hipsivät perässä jos olen liian pitkään toisessa huoneessa poissa näkyvistä.
Vapaana pitäminen asuintiloissa ei ole ollut ongelma, huonekasveja ei ole tuhottu ja tapettia saa lisää, toinen koiristani ei piitannut katonrajassa pyrähtelevistä undulaateista, vahvasti paimenviettinen koirani oli teljettynä toiseen huoneeseen tai lenkillä lintujen lentelyaikaan, se ei tullut toimeen lintuparveni alfojen kanssa koska se itse oli mielestään eläinlauman alfa. Edesmennyt roteva rottakissamme ei piitannut moisesta pienriistasta yhtä pahnanpohjimmaista undulaatinpoikasta lukuunottamatta, sen kissa nappasi ilmasta kiinni ja oli jo tappanut sen ennenkuin ehdin hätiin, linnunpoikanen oli heikonlainen ja sen kohtalo oli mietinnässä muutoinkin. Terveet linnut saivat olla siltä rauhassa.
Häkin ja huoneen keskinäinen paremmuus on siis monesta asiasta kiinni, siihen vaikuttavat kodin ja perheen koko, muut lemmikit, yleinen elämäntapa, lintujen määrä ja laatu ja paljon muita juttuja mutta valitsisipa kumman vaihtoehdon hyvänsä linnuilla tulee olla riittävästi tilaa ja mahdollisuus lennellä.

Kirjaudu tai Rekisteröidy liittyäksesi keskusteluun.

• Sivu:
  • 1
Sivu luotiin ajassa: 0.052 sekuntia